.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بررسی جنبه های تجسمی جشنواره هنر در روستا

« جشنواره هنر در روستا » و یا اجرای نقاشی در فضای باز روستاهای ایران اولین بار زمانی به مرحله اجرا رسید که به عنوان یک پیش طرح همیشه در ذهنمان بود که چه کنیم تا نقاشی را از نگارخانه ها و موزه ها و فضای آکادمیک دانشگاه ها خارج و آنرا وارد فضای زیست مردم کنیم.جشنواره هنر در روستاهای ایران ساختاری نسبتا متفاوت با آنچه که در ذهنمان می گذرد و یا برداشتی خصوصا فرهنگی و اجتماعی نمی باشد. هرچند ممکن است آنرا نمونه ای موفق یک حرکت فرهنگی در اجتماع نام برد ولی هدف واقعی جشنواره هنر در روستا تاثیری است که هنر بر جامعه روستایی ( توسط هنرمندان تجسمی و نقش آن ) می گذارد .....

نگاه « کریستو » (متولد1935) یكی از مشهورترین هنرمندانی است كه پروژه‌هایش در حیطه لندآرت شهرت فراوان یافته است. پروژه‌های لنداسكیپ او مانند ’’ساحل پیچان‘‘ در 1969، ’’ پرده دره‘‘ در 1973، ’’حصار فرار‘‘، در1972، ’’ جزایر احاطه شده‘‘ در 1983 و ’’ چترها‘‘ در 1991 در شهرت یافتن هنر لندآرت نقش تعیین كننده داشته‌اند. را می خوانیم:

باور شخصی ِ "کریستو" بر این است که هنر نباید صرفا محدود به گروهی مخاطب خاص و انگشت شمار و یا محبوس در پس دیوارهای موزه ها و گالری ها و نیز همچون کالائی قابل خرید و فروش باشد که باید به مردم امکان تجربه ی زیستی و حضور در پیرامون آثار هنری پراکنده در متن بافت شهری و در خارج از نهاد موزه را داد . و در این میان تخیل و سلیقه ی عمومی را به چالش کشید و پرورش داد..........


سخنرانی دکتر حمید سوری در جشن نقاشی در روستا که در مرداد ماه 1388 در سد سنبل رود عنوان شد:

....... این برنامه کار فوق العاده ای بوده که بردن هنر را به میان مردم ، انتشار آن در فضاهای عمومی ، در گیر کردن خانواده ها و کودکان از پیامد های آن است که می تواند هنر از برج عاج روشنفکری به میان توده های مردم سمت و سو دهد تا خانواده ها ز نزدیک مقوله هنر را لمس کرده و در جهت گسترش آن تلاش نمایند .

برگزاری چنین برنامه هایی از جمله اجرای نقاشی در فضای باز روستاهای ایران که توسط گروه هنری حجم سبز در این سالها بوجود آورند دقیقا ناظر بر همین نکته است که نباید هنر محدود به قشر خاص ، محدود به تفکری خاص و مربوط به فضای خاص باشد. چرا در روستا نقاشی نشود، چرا فعالیت های این چنینی در فضای عمومی صورت نگیرد تا ما با وجوهی از هنر آشنا نگردیم که شاید همین وجوه در آینده موجبات غنای درون، شفاف سازی بیان مسائل شخصی ، آشنا شدن با گرایش ها و نگرش های تازه در جهان هنر ما را هدایت کند.......

جهت آگاهی بیشتر مخاطبان و علاقمندان باید گزارشی از روند اجرایی جشنواره هنر در روستا را به اطلاع شما برسانیم.

دبیرخانه جشنواره « هنر در روستا » و گروه هنری حجم سبز این جشنواره را از فروردین ماه 1387 از روستای فرح آباد شهرستان ساری کلید زد و تا به امروز در 45 روستا و در 9 استان تهران، مازندران، گلستان، گیلان، اردبیل، کرمان، کردستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری آنرا برگزار نمود. حضور و شرکت بیش از 6000 هزار مرد و زن به همراه کودکان و نوجوانان روستایی از نکات قابل توجه این جشنواره است. همچنین دبیرخانه جشنواره هنر در روستا تا کنون حدود 4000 اثر نقاشی از این روستاها جمع آوری نموده است.

با نگاه اجمالی و مقایسه این جشنواره با جشنواره های هنرهای تجسمی که مراکز دولتی و یا خصوصی با صرف هزینه های گزاف و گاها بیهوده به اجرا گذاشته می شود اهمیت جشنواره « هنر در روستا » دو چندان می شود به عنوان مثال در تابستان سالجاری جشنواره مجسمه های شنی که همه ساله در ساحل استان مازندران برگزار می شود با صرف هزینه 150 میلیونی فقط 50 هنرمند را بکارگیری نموده و حضور مردم فقط به عنوان بیننده این رویداد مهم بوده است. در صورتی که جشنواره هنر در روستا تا کنون با حضور 300 هنرمند مختلف رشته های تجسمی در طی این مدت مورد حمایت قرار گرفته و بیش از 6000 هزار شرکت کننده روستایی نه به عنوان مخاطب بلکه به عنوان یک شرکت کننده در آن به ایفای نقش پرداختند وهمچنین هزینه این جشنواره تا کنون به مرز 10 میلیون تومان نیز نرسیده است.

به جرات می توان اعلام کرد که جشنواره هنر در روستا یکی از موفق ترین و بزرگترین جشنواره های هنری است که جامعه هنری بویژه تجسمی ایران به خود دیده است. جشنواره ای که علارقم همه نادیده گرفتن ها آهسته آهسته جایی در فضای تجسمی کشور باز نموده و یا حمایت رسانه ها، سایت های هنری، خبرگزاری ها و جمعی از اساتید و هنرمندان از مرزهای ایران فراتر رفته است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.119 seconds.